Adds

Monday, August 30, 2010

Sijil dan Alkisah.

Assalamualaikum,..ini cerita tentang kisah silam..

SIJIL & AL KISAH
Saje bosan-bosan pagi Isnin yang mulia ni nk post cerita pasal sijil,sbb setelah bangun je dari tidur,ade kelibat mahluk yang bertanya kan perihal praktikal.. huish,,malas nk layan mende2 tu,tapi risau gak la..

Masa pikir-pikir pasal praktikal tu,ade gak la terpikir pasal kerja.. Dah Grad nnti nk kerja celah mana hah..? pikir punya pikir..haaa.. ternmpak la pulak beg sijil yang menempatkan kutipan-kutipan sijil dari tadika sampai menengah, *sijil lahir xdikira la eh..hehe..

Bukak punya bukak tengok-tengok dah banyak jugak sijil aku nih..



aku tau, korang punya lagi banyak kan? Tapi aku bukan la nk lawan sijil sapa lagi banyak cuma nak kongsi betapa best nye ade sijil banyak ni..

ANTARA SEBABNYA :

1. Mengimbas kembali memori-memori silam.

2. Nak tunjuk kat BOS, BINI, BAKAL PAK MERTUA *jika perlu yang membuktikan aku ni ade kebolehan. Kalau xde sijil,xde la bukti.. org sekarang suke bukti-bukti ni..lagi2 video2 tutt.....opz.. hehe..

3. Nak tunjuk kat ANAK2,CUCU,CICIT...dan sekutu dengan nya. Atas alasan menjadikan Inspirasi, Semangat bertambah2 nak maju dan berjaya dalam kehidupan.

4. Biasala, kalau g pertandingan2 mse skolah dulu mana ade bawk henset,hempon,kamere, dan segala bagai nk amik gmbo..so sijil ni kre macam gmbo la yang aku pernah g situ.. "kukilalart was here".. haha..

5. Menambah semangat aku tok mengumpul lebih banyak sijil,untuk turut bergiat aktif dalam segala macam aktiviti.


Kat sijil ni aku suke tengok kat dua bahagian.

1. Kat logo atas tu.

2. Kat tempat SAIN tu.. sapa yang sain.. besor mana pangkat dia.. *kalau boleh satu tempat tu nk amik sain yang paling beso pangkat dia.. makna nye beso la aktiviti yang diorang buat dan aku join.. ;D


Hah..setelah dibelek-belek "satu per sehelai"..haape punya bhasa daa.., aku baru terperasan bende nih.. :












...yang aku baruuuu je perasan dari skolah rendah lagi aku dah jadi pengerusi pendidikan seni, aik..? macam xpercaya je.. hehe..

persatuan unit beruniform yang paling aku setia,, pengakap.. !!!

Sukan tu..errk... bola mse skola rendah je,skola menengah boling kot... haha..

Kenapa dengan seni dalam diri aku ni.. haha,, ni la bakat/anugerah tuhan bagi kt aku.. alhamdulillah.. Amin..

tapi seni aku bukan takat menconteng-conteng je.. aku gak ade la sikit je bakat dalam penulisan khat.. x percaya???



hehehe..

Cerita Ringkas :

masa darjah tiga, satu hari.. seorang ustazah memanggil nama aku,, erm saifuddin.. ikut cikgu sekejap..

dengan xtau ape2 pon ikut g pjabat.. lalu dia ajar gune pensel MATA KHAT.. yang buat kali pertama nya aku pegang.. cube awak tulis dari alif sampa ya ni.. ikut eh..

setelah beberapa minit.. ooh..cantik, saya nak antar awk ke pertandingan menulis khat nak? dengan sebengong-bengong kanak-kanak aku pon ikut je,,,

sampai2 xsilap aku skola bandar baru uda 2 kot.. trus je join,,walaupon kalah..sbb yang lain hebat2,, tp aku rasa best sbb 1st time g skola org join pertandingan..dan mulai hari itu aku sedar yang TULISAN aku lawa... huahahaha...!

dan ni SIJIL yang aku rasa paling 'RARE' dalam hidup,walaupon semua rare..tapi ni terpaling rare sebab...

SIJIL shopping complex tu.. pertandingan mewarna sempena hari ibu..

Cerita Ringkas :

..mak ajak g jejalan Skudai Parade, mse tu baru je bukak plaza, Mall tu.. aku pon dengan rasa riang g le,, mse tu budak2.. ikut je la,, yang penting balik mesti bawak baju shelai ke,,makanan ke,, tapi bukan mainan sbb aku bukan kaki main mainan...

Masuk2 pintu depan tu,,terrrpandang ade "Mothers Day Colouring Contest".. tengok berduyun mahluk2 xkira bangsa.. Tapi biasa la,kalau pertandingan mewarna ni mmg Bangsa Cina la takluk..sbb diorg mmg POWER, xdinafikan..

mak pon dengan rasa bannga yang anak nya selalu masuk pertandingan mewarna kat UTM dan selalu menang 1st,2nd,3rd place..ajak la msuk.. mse tu aku mcam xnk sbb xbawak 'senjata sulit' aku iaitu sekotak warna karyon.. tp rasa nk try,,try je la..

Aku pon daftar,, mse dftar tu dah xpikir ape la,,kalah ke menang ke,, sbb mase tu ade lebih kurang 100++ pserta kot,, dah mcm semut dah.., disebabkan ade sponsor COLOUR SWANs kalau xsilap la.. aku join, dapat tshirt sorg shelai ngan warna kotak kecik je.. alaaaahai..

Aku pon mgeluhla kat MAK, dan abg aku,, "tengok tu, diorg bawak kaler sndiri,,kotak besor, ade kaler karyon la.. pudin kaler pensil je".. mak ngan abg xbuat pe,tgokkan je.. tp dh dftarkan,, sronok dpat bju free..

Masa pertandingan pon bermula dan tamat pada sejam lebih berikutnya,,dan masing2 summitla.. mse tu toleh2 budak2 cina siap guna meja tulis lipat lgi,, aku baring la kt lantai depan pentas tu,,

mase nak tggu keputusan tu,ingat dah nak balik dah,, sbb dah penat gile,, dari pagi sampai petang,, biasa la pertandingan mewarna,,dah biasa dah.. jap lagi bru je nk balik..diorg Umumkan para2 pemenang.. biasa kalo pertandingan diorg tampal kt board sapa yang menang,,yng ni diorang pegang kertas2 yg dh di kalerkan tu..

dan saat diumumkan telah tiba,, dia pon cakap Hadiah semuannya ade sepuluh sahaja.. aku pon tnggu dengan tabah.. 1-6 dah sebut,,semua budak cina.. sampai ketujuh tu bru la sorg aweks melayu,, jap g no 9 kot nama aku pulak dia sebut,, aku pon rasa macam xpercaya... 1-10 tu 2 orang je orang melayu.. hoho..

rasa bangge gak la.. kerana dapat tmpat sguhati (4-10) tu...

* Pesan aku.. budak2 MELAYU kat luar sana tu, aktifkan lah seni diri korang semua,, aku tau korang ade bakat, jangan malu2.. seni ni baik tok otak.. hehe..

Masa pon dah smpai tok aku tamatkan post kali ni.. Harap korang sume suke dan jadikan contoh pada diri korang.. Maaf sekiranya ade kesilapan kata dalam penulisan post kali ni..

Salam.